Sunday, January 10, 2010

Με ατμομηχανή τον πολιτισμό η επέκταση της περιόδου

Είναι ίσως η πρώτη φορά που ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού αναφέρεται έστω και περί διαγραμμάτων στις προτεραιότητες του υπουργείου του για τον Τουρισμό και περιγράφει έτσι την αλλαγή πλεύσης που απαιτείται προσθέτοντας όμως ότι τα οικονομικά είναι σε άθλια κατάσταση!

ΑΘΗΝΑ. … Ο ελληνικός τουρισμός έχει μπει σε πορεία πλεύσης με κατεύθυνση την «Τέλεια Καταιγίδα». Μια σειρά από μικρότερα αρνητικά δεδομένα τα οποία μαζί οδηγούν σε ένα καταστροφικό γεγονός.
Γειτονικές μας χώρες έχουν δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Η χώρας μας έχει ένα σκληρό νόμισμα και αυξημένο κόστος εργασίας.
Οι εικόνες που βγήκαν πρόσφατα από την χώρα μας ήταν καταστροφικές για τον τουρισμό.
Πυρκαγιές, τρομοκρατικά χτυπήματα, αποδράσεις από την φυλακή, σκηνές μάχης στους δρόμους της Αθήνας.
Έχουμε κατασπαταλήσει τα χρήματα και οι οφειλές μας στα διεθνή ΜΜΕ δυσχεραίνουν την προβολή της χώρας μας και την βάζουν σε κίνδυνους αρνητικής προβολής.
Τα τεράστια χρέη και η απαράδεκτη κατάσταση στα γραφεία εξωτερικού έχουν εξουδετερώσει την δυνατότητα παρέμβασης του ΕΟΤ.
Από μόνη της αυτή η συγκυρία είναι επικίνδυνη. Σαν να μην έφτανε αυτό, ήρθε η διεθνής κρίση και μείωσε τη ζήτηση της διεθνούς τουριστικής αγοράς για ταξίδια αναψυχής. «Η Τέλεια Καταιγίδα».

Το ολλανδικό σύνδρομο

Πως φτάσαμε ως εδώ; Από το τέλος της δεκαετίας του ’90 ήταν ξεκάθαρο ότι το μοντέλο ήλιος και θάλασσα είχε παρέλθει. Η ρευστότητα που ερχόταν κάθε καλοκαίρι και η διάθεση αναπτυξιακών κονδυλίων για την αύξηση της προσφοράς δημιούργησαν ένα φαινόμενο που θυμίζει το επονομαζόμενο «Ολλανδικό Σύνδρομο». Δημιουργήθηκε η ψευδαίσθηση του εύκολου κέρδους. Αυξήθηκε η προσφορά χωρίς να διερευνηθεί το προϊόν. Η ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών ατρόφησε. Νέες χώρες με φθηνότερο κόστος και καλύτερες υπηρεσίες άρχισαν να ανταγωνίζονται τη χώρα μας και η τουριστική περίοδος συρρικνώθηκε. Γεννήθηκαν και εντάθηκαν φαινόμενα περιοδικής εργοδοσίας. Γρήγορα αυτά εκφυλίστηκαν και η αγορά της τουριστικής εργασίας υπέκυψε στην αυθαιρεσία.
Θα πάρει χρόνο. Διότι αν η αλλαγή στρατηγικής σήμερα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός άλλου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, τότε, η αλλαγή νοοτροπίας είναι προϋπόθεση για την εφαρμογή του. Και η αλλαγή νοοτροπίας παίρνει χρόνο.

Τέσσερεις άξονες πολιτικής

Πρώτον εξετάζουμε πως θα ενισχύσουμε έναν κλάδο που έχει βρεθεί στα όρια της επιβίωσης. Τεράστιες επενδύσεις κινδυνεύουν τόσο από κακοδιαχείριση ιδιωτικών κονδυλίων, όσο και από την ανεπάρκεια εθνικών στόχων.
Την ίδια ώρα κάνουμε κινήσεις για να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα, έτσι ώστε να λειτουργήσει σωστά ο ανταγωνισμός. Η γραφειοκρατία, οι επικαλύψεις, οι απαράδεκτες καθυστερήσεις από την μεριά του κράτους δημιουργούν ένα περιβάλλον το οποίο διαιωνίζει κακές πρακτικές, εμποδίζει την καινοτομία.
Έχουμε ξεκινήσει την διαδικασία ώστε να περάσουμε από ένα μοντέλο τουρισμού που προωθεί απλά το προϊόν σε ένα μοντέλο που υπηρετεί τον πελάτη. Θέλουμε να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο μέσα από την διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος. Για να το πετύχουμε αυτό, καταγράφουμε και τι έχουμε να προσφέρουμε και τι θέλει ο πελάτης. Στοχευμένα προϊόντα, προσαρμοσμένα σε υπάρχοντα ή αναδυόμενα καταναλωτικά πρότυπα, όπως αυτά διαμορφώνονται στη διεθνή τουριστική αγορά.
Έτσι, μπορούμε να ενισχύσουμε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως το συνεδριακό, πολιτιστικό και αθλητικό τουρισμό.
Και τέταρτον, αναδιοργανώνουμε τις υπηρεσίες μας ώστε να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα μέσα από την πιστοποίηση. Δεν θα χαριστούμε εδώ σε κανέναν.
Ποιος είναι ο ρόλος του Πολιτισμού; Η πολιτιστική μας κληρονομιά αλλά και οι εφαρμογές σύγχρονου πολιτισμού μπορούν να εμπλουτίσουν το χρόνο παραμονής των επισκεπτών στη χώρα μας και ταυτόχρονα να ενισχύσουν την ένταση δαπάνης ανά επισκέπτη. Ως προς αυτό, η χώρα μας δεν απολαμβάνει συγκριτικό πλεονέκτημα. Απολαμβάνει απόλυτο πλεονέκτημα. Θέλουμε και μπορούμε να αξιοποιήσουμε το φυσικό μας πλούτο, την πολιτιστική μας κληρονομιά αλλά και τη σύγχρονη δημιουργία.
Αυτό είναι το σύγχρονο στίγμα του πολιτισμού και αυτό είναι που καθιστά και την Ελλάδα μοναδική.
Η πραγματική πρόκληση είναι να κάνουμε τον πολιτισμό μας αναπόσπαστο κομμάτι της νοοτροπίας μας, της εικόνας και της ταυτότητάς μας έτσι ώστε να παρέχουμε ποιοτικά προϊόντα μέσα από κάθε μας δράση και κάθε μας υπόσχεση.
Όταν όμως οδεύεις προς την «Τέλεια Καταιγίδα» και θες να αλλάξεις πορεία, δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.

(Απο www.enimerosi.com )

No comments: