Η ένταξη του ιστορικού κέντρου και των δύο φρουρίων υπήρξε κοσμοϊστορικό γεγονός για την πόλη μας, για το νησί μας, για την χώρα μας. Ήταν απόφαση δικαίωσης για αυτό τον διαχρονικά σημαντικό τόπο με έντονα τα σημάδια της ιστορικής του σπουδαιότητας και της αισθητικής του μοναδικότητας.
Η πορεία προς την ένταξη ήταν αγωνιώδης και επίπονη και η τελική απόφαση συνδυάστηκε με την σαφή δέσμευση της χώρας μας για την δημιουργία του «φορέα διαχείρισης». Έργο του θα ήταν ο συνολικός και σε βάθος σχεδιασμός, παρακολούθηση και έλεγχος του συνόλου των έργων και των παρεμβάσεων, που περιλαμβάνονται στο «Σχέδιο Διαχείρισης», που είχε ήδη συνταχθεί (πριν την απόφαση ένταξης) από τον Δήμο Κερκυραίων και το τοπικό παράρτημα ΤΕΕ. Μέσα στο Σχέδιο διαχείρισης, υπάρχουν αναλυτικά όλες οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν από τον τοπική κοινωνία και τους φορείς της πόλης, ώστε να καταλήξουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις που θα οδηγήσουν σε σταδιακή και δραστική βελτίωση τόσο των όρων ζωής μέσα στο μνημείο, όσο και της βέλτιστης αξιοποίησης τόσο του ιστορικού κέντρου, όσο και της ζώνης επιρροής του Μνημείου.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση του Σχεδίου με τις 76 προβλεπόμενες δράσεις είναι η συγκρότηση των προβλεπομένων οργάνων: του φορέα διαχείρισης και της Επιτροπής Παρακολούθησης, που ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα, ευθύνη και υποχρέωση του Υπ. Πολιτισμού. Χωρίς όργανα αυτά κάθε δράση είναι αποσπασματική και ατελέσφορη. Έκφραση, λοιπόν του αναγκαίου και επιβαλλόμενου ενδιαφέροντος θα ήταν η συγκρότηση των οργάνων αυτών (Φορέα Διαχείρισης και της Επιτροπής Παρακολούθησης) αμέσως μετά την απόφαση ένταξης, δηλ. εδώ και τρία χρόνια.
Έκτοτε, το Υπουργείο Πολιτισμού -πολιτική ηγεσία και υπηρεσιακοί παράγοντες-υπήρξε παραλήπτης πολλαπλών φακέλων εκκρεμοτήτων σχετικών με την υπόθεση της UNESCO, με αποστολέα τον Δήμο Κερκυραίων.
Αντίθετα μέσα στην διετία, οργάνωσε και ανασύνταξε τις δυνάμεις του με στόχο να έχει ετοιμοπόλεμο επιτελείο και εκτελεστική δυνατότητα παρέμβασης σύμφωνα με το Σχέδιο διαχείρισης. Στο ΕΣΠΑ 2007-2013, υπέβαλε προτάσεις για το σύνολο σχεδόν των έργων που προβλέπονται από το Σχέδιο. Στο Επιχειρησιακό του Πρόγραμμα, οι δράσεις του Σχεδίου εντάχτηκαν όλες. Παρομοίως ο νέος Οργανισμός του Δήμου, προβλέπει όλα τα απαραίτητα διοικητικά , οργανωτικά και διαχειριστικά σχήματα που θα βοηθούσαν την υλοποίηση έργων, και το ίδιο έγινε με τις Δημοτικές Εταιρείες. Πήρε πιστοποίηση τεχνικής επάρκειας (ISO) για το Γραφείο παλιάς πόλης, το γραφείο Ανάπτυξης, την Τεχνική του υπηρεσία, που εμπλέκονται στην υλοποίηση του Σχεδίου διαχείρισης. Προχώρησε σε διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης για πολλές ρυθμίσεις (νέος κανονισμός αστικής λειτουργίας, ρυθμίσεις κυκλοφορίας κλπ). Φυσικά, ο Δήμος αδυνατεί να υποκαταστήσει το Κράτος στην διαχείριση του Μνημείου της UNESCO.
Το ενδιαφέρον μας, το πάθος μας για την πρόοδο αυτής της πόλης, αυτού του τόπου δεν είναι τυπικό, γραφειοκρατικό αλλά βαθύ και ουσιαστικό. Γι’ αυτό δεν μπορούμε να «νίψουμε τας χείρας μας» ύστερα από αυτή την ξεκάθαρη απόδοση ευθυνών. Εμείς δεν επιθυμούμε να δείξουμε τον ένοχο, αδιαφορώντας για τα αρνητικά αποτελέσματα της ενοχής. Αντίθετα, κάνουμε έκκληση ευθύνης και σοβαρότητας μπροστά στην επικίνδυνη στασιμότητα της υπόθεσης UNESCO για την πόλη μας. Δεν υπάρχει χρόνος για άλλες ολιγωρίες. Δεν υπάρχει χώρος για προσωποκεντρικούς παραγοντισμούς και Μεσσιανισμούς. Αν κάποιοι σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν τις καθυστερήσεις ως … «όπλο» κατά της παρούσας Δημοτικής Αρχής κάνουν μόνον επίδειξη μικροπολιτικής ευτέλειας. Κάθε μέρα, κάθε ώρα, που χάνεται είναι σε βάρος της πόλης. Αυτό είναι πέρα για πέρα αυτονόητο και μόνον μικροπαραταξιακή τύφλωση αποδεικνύει.
Η πρόσφατη περιπέτεια της Δρέσδης, που απεντάχθηκε από το κατάλογο των μνημείων αλλά και η σχεδόν βέβαιη αποτυχία της Κνωσού να ενταχθεί λόγω της ανεξέλεγκτης αυθαίρετης δόμησης, που περιβάλλει το μνημείο, δείχνουν την τεράστια ευθύνη, που φέρουν πρόσωπα και φορείς, που κωλυσιεργούν προκλητικά για την πρώτη αναγκαία οργανωτική πράξη αυτής της υπόθεσης, δηλ. την δημιουργία της επιτροπής παρακολούθησης.
*****
Πριν από τις εκλογές μου απεστάλη σχέδιο φορέα διαχείρισης από τον τότε Υπουργό Δικαιοσύνης και Βουλευτή Κερκύρας κ. Νίκο Δένδια. Θεώρησα ότι οποιαδήποτε συζήτηση για την συγκρότηση του Φορέα με βάση την προαναφερόμενο σχέδιο θα αποτελούσε αντικείμενο προεκλογικής εκμετάλλευσης και δημιουργία σχολίων που θα αποδυνάμωνε την όλη προσπάθεια. Ενημέρωσα εγγράφως και την νέα ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, τον Υπουργό κ. Γερουλάνο και την Υφυπουργό και Βουλευτή Κερκύρας κ. Αντζελα Γκερέκου, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους για το πιο πάνω πρόβλημα και τόνισα την άμεση ανάγκη συγκρότησης του Φορέα Διαχείρισης. Ζήτησα δε από την κ. Γκερέκου να προσδιορίσει ημερομηνία συνάντησης προκειμένου να συζητηθούν τα θέματα της Παλιάς Πόλης και της σύστασης του Φορέα Διαχείρισης του μνημείου. Πιστεύω ότι θα τύχει ανταπόκρισης η πρόσκλησή μου, ώστε στην συνέχεια να ικανοποιηθεί το πάγιο αίτημα αυτό του Δήμου.
Επαναλαμβάνω, ότι το σημείωμα αυτό δεν επιθυμεί να επισημάνει και να υπογραμμίσει γνωστές και πασιφανείς ευθύνες. Δεν επιθυμούμε στείρες αντιπαραθέσεις, που θα δικαιώνουν αδιαφορίες και αδράνειες.
Κάνω έκκληση ενεργοποίησης προς όλους τους δημότες, όλους τους Κερκυραίους, όλους τους Έλληνες. Πρέπει να ξεκολλήσουμε από το τέλμα και να παραμείνουμε με ίσους όρους στον κατάλογο των Μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Όλοι μαζί, πρέπει να δουλέψουμε για να εξασφαλίσουμε στην Κέρκυρα την σταθερή παραμονή της στο πάνθεο των μνημείων της παγκόσμιας κληρονομιάς.
(Άρθρο δημοσιευμένο στο Incorfu.gr στις 07/12/09)
No comments:
Post a Comment